Vad ska jag äta innan ett styrkepass? 12:13 02/02 2015 ? 0
När du styrketränar är det väldigt viktigt att äta ordentligt, men du bör undvika att äta stora måltider precis innan träning eftersom den mesta energin då går åt till att bryta ner maten och blodsockret sjunker, vilket gör att du får mindre energi. Under matsmältningsprocessen koncentreras också blodet till magen, vilket reducerar tillförseln av näring och syre till musklerna, som då inte kan arbeta lika effektivt. Så vänta helst mellan tre och fyra timmar efter en rejäl måltid innan du tränar.

Ett mindre mellanmål en timme innan styrkepasset kan emellertid vara fördelaktigt för att öka glykogennivåerna i musklerna. Satsa på att få i dig mycket protein, ca 20 gram, samt en blandning mellan snabba och långsamma kolhydrater, ungefär ett gram per kilo kroppsvikt är ett bra riktmärke. Skippa däremot fettet och ät inte allt för fiberrik mat vid denna måltid eftersom det tar längre tid för kroppen att bryta ner och kan ge dig magbesvär under träningen. Ett lämpligt mellanmål kan exempelvis bestå av ett par deciliter flingor eller müsli med mjölk eller fil/kvarg och en fralla eller några knäckemackor med skinka, samt en frukt. Om du tränar primärt för att bygga muskler kan även ett intag av kosttillskott innehållande essentiella aminosyror, så kallade EEA och BCAA, innan träningen hjälpa till att stimulera proteinsyntesen i musklerna och ge bättre muskeltillväxt.

För att kunna prestera på topp och undvika uttorkning behöver du också se till att fylla på kroppens vätskenivåer inför träningen. Men häll inte i dig en liter vatten precis innan du börjar, utan fördela intaget så att du dricker fem deciliter ca två timmar innan passet och sedan två-tre deciliter ca 10-20 minuter innan du kör igång. Om du vet att du kommer att köra riktigt hårt och brukar svettas mycket kan du byta ut vattnet mot sportdryck vid det sista vätskeintaget innan träningen.

(källa: http://www.sportlife.se/learn/kost/vad-ska-jag-ata-innan-ett-styrketraningspass/)
 
Kategorier: , Kommentarer Kommentera inl�gget h�r: Namn: Kom ih�g mig? E-postadress: (publiceras ej) URL/Bloggadress: http:// Kommentar:        Kategorier • • Allmänt • • Fitspo • • Frågestund • • Frågor och svar • • Kamp mot självförtroende • • Kost • • Länkbyte • • Mat & Recept • • New in • • Text • • Tips • • Träning • • Träningsschema • • Veckans utmaning • • visste ni • • wanties • • Ätstörning/Självbild • Arkiv • • Februari 2015 • • Januari 2015 • • December 2014 • • November 2014 • • Oktober 2014 • • September 2014 • • Augusti 2014 • • Juli 2014 •